2022. július 9., szombat

Olasz meló - Xejboster

A korábbi évekhez hasonlóan 2022-re is tervben volt egy nagyobb külföldi motoros túra. A Grossglockner, Transfogaras, Transalpina után az olasz Dolomitok mélyre ható tanulmányozása volt előirányozva. Nem szerettem volna semmi komolyabb látnivalót kihagyni a környéken, ezért egy összesen 10 napos kirándulás lett a vége a dolognak. A szállást már januárban lefoglaltam, a szabadságokat kiírtuk. Most 3 motor és 4 személy alkotta az alakulatot, Tomi, Cici, Rita és én. Rita most először jött velem külföldi nagy túrára, egyből az eddigi leghosszabbra. Mivel csillagpontosan terveztük a napi gurulásokat, ezért nem volt muszáj minden nap velünk jönnie, tudott pihenni egy-két napot a szálláson. 


 

 Indulás előtt


1.nap Érd-Grado 600 km
Nővérem Grado-ban lakik, ezért az volt a terv, hogy nála megszállunk és másnap utazunk tovább a végső szállásunkra Cornaiano-ba, így nem kell 800-900 km-t egy nap alatt leküzdeni és több hágót tudunk meglátogatni útközben is. Autópályán tudtuk le az aznapi etap nagy részét, az M7-esen, majd a szlovének fizetős útjain jutottunk el az olasz határig, utána alsóbbrendű utakon közelítettük meg Grado-t. Ez a városka egy csodálatos tengerparti település, rengeteg halászhajóval, homokos tengerparttal, óvárosi résszel. Sokan nem ismerik Grado-t, de mindenképpen említésre méltó üdülő- és halászváros! Délután értünk oda, lepakoltunk, majd hideg sörök társaságában töltöttük estig az időt, amikoris elmentünk vacsorázni egy olasz étterembe. Nem mellesleg, végre ismét találkozhattam nővéremmel is!


Térkép


2.nap Grado-Cornaiano 348 km
Egy finom olasz reggeli után északi irányba indultunk el, útba ejtettük Palmanova-t, majd Tolmezzo-nál megnéztük a vadászrepülőgépes körforgalmat. 

 

A tavaly felkeresett Monte Zoncolan-on keresztül folytattuk utunkat, ami a nagy szintemelkedésével jól megdolgoztatja a motorosokat, de főleg a bicikliseket. 

 
Az emlékmű
 
A kilátás a Zoncolan tetejéről


Következett Sappada, majd a Lago di Santa Caterina víztározó, ahol éppen vízi versenyeket rendeztek a gyönyörű színű víztükrön! 

 Lago di Caterina


A Tre Croci és Cortina d'Ampezzo után megálltunk egy szép kilátóponton, ami az egyik nagy kedvencem.

 
Hegyek Cortina d'Ampezzo felett
 

 
A csapat férfi tagjai

A Passo Falzarego után pedig a Passo Valparola volt soron, később pedig a Passo Gardena panorámája nyűgözött le minket. 

 
Passo Falzarego és Passo Valparola között
 

 
 
 
Passo Gardena
 

 
 Passo Gardena

A szállásunk a Bolzano melletti kis falucskában, Cornaiano-ban volt. Egy 3 szobás apartmant foglaltam, ahol kényelmesen elfértünk. A nagy közös teraszon lehetett grillezni, bandázni. Szuper hely volt! A házigazda nagyon kedves volt, szívesen látott minket, igazi vendégszerető hölgy. Itt szó sem volt a horvátoknál tapasztalt problémákról. A motorokat fedett helyen, zárt kapu mögött tárolhattuk. Az egyetlen negatívum, ami csak másnap reggel derült ki, hogy a templom közelsége miatt nem lehetett sokáig aludni, ugyanis reggel 6-tól minden negyed órában megszólaltak a harangok, minden egész órakor pedig hosszan zengett a templomtorony. 7 óránál szinte lehetetlenség volt tovább pihenni, de szerencsénkre nem is akartunk, mert készülődni kellett, vártak minket a hegyek! Ébresztő órát nem is használtunk.

Térkép
 

3.nap Garda-tó 317 km
Az eredeti tervek alapján körbe motoroztuk volna a Garda-tavat, de többszöri áttervezés után végülis mégsem tettük. Nagyon hosszú lett volna úgy a nap és az igazi szép látnivalókat ki kellett volna hagynunk. Menyus tanácsára bevettem a napi programba egy kihagyhatatlan helyet.
Reggel a Mendelpass-on kezdtük, ahol a hágócsúcson kezdődő úton a Penegal-fennsíkra lehet feljutni, onnan belátható az egész völgy Bolzano környékén. Nem hittem volna, hogy ilyen lenyűgöző lesz a látvány, de pozitívan csalódtam.
 
 
 Kilátás a Penagal-fennsíkról


Útban a Garda-tóhoz megálltunk még a Molveno-tónál, majd a Menyus által javasolt Strada della Forra következett, ami tényleg kihagyhatatlan annak, aki a tó környékén jár, ugyanis a nap legszebb helyén találtuk magunkat. Köszi Menyus a tippet! Itt egy szurdokon át vezet az út, a Békás-szorosnál szebb környezetben.
 

 
Molveno-tó
 
 
Strada della Forra
 
 
A helyszínen derült ki, hogy csak egy irányban járható, ezért egy kisebb kerülővel jutottunk vissza a Garda-tó partjára, ahol egy kifejezetten motorosoknak kialakított parkolóban tettük le a vasakat. Sétáltunk egyet a tóparton, ettünk egy fagyit és egy kis pihenő után keleti irányba gurultunk tovább.
 
 
Garda-tó 
 
 A parton

A hegyoldal valószínűleg a nagy szárazság miatt lángra kapott és füstbe borította az utakat. Szerencsére hamar túljutottunk ezen a szakaszon, nem kellett sokáig szívnunk a füstöt. A Monte Baldo hegy szerpentinjei voltak tervben, hogy aztán a hegy tetejéről készíthessünk egy pár fényképet a tóról. Sajnos a csúcsra vezető úton, az utolsó szakaszon amin szerettünk volna, nem tudtunk végigmenni, az ugyanis le volt zárva és a behajtani tilos táblák tiltásának engedve visszafordulunk. Helyette egy étterem panorámateraszáról gyönyörködtünk a tájban. Egy üdítő elfogyasztása után a szállás felé vettük az irányt.

Térkép


4.nap Stelvio 314 km
A túra legnagyobb érdeklődéssel várt napja ez volt, gondolom a Stelvio-t nem sokaknak kell bemutatni. 85 hajtűkanyarja inkább küzdelmes mint élvezetes, nem beszélve a sok biciklisről, akikkel nem mindig a legjobb helyen találkozunk. Az autósok sokszor nem merik megelőzni őket ezzel feltartják a forgalmat, de a hajtűkanyarokban is tudnak meglepetéseket okozni. A mi esetünkben nem sok gond volt velük. A Stelvio-t Gomagoi irányából közelítettük meg és már az elején beláttuk, hogy melós lesz feljutni a csúcsra. Nagyon oda kell figyelni a hajtűkanyarokban, mert az autósok sokszor nagy ívben veszik be őket és persze a motorosok is, a lakóautósokról és a buszokról nem is beszélve. Ott kell lenni fejben, hogy ne történjen semmi baj. Kezdőknek nem ajánlom, elég csak a szűk ívű fordulókat megnézni, kell egy kis rutingyakorlás mielőtt valaki felmerészkedik egy ilyen hágóra.
 
 
 Félúton a csúcsra

 

 
Gond nélkül abszolváltuk a dolgot és hamar 2758 méterről tekintettünk le a tájra. Vettünk pár hűtőmágnest, ettünk egy felejthető szendvicset és közben gyönyörködtünk a tájban.
 

 
Stelvio

Ezek után átlátogattunk egy kicsit Svájcba, mentünk egy oda-visszát az Umbrailpass-on.
 

 
 Útban az Umbrailpass-ra
 

 

A Stelvio túlsó oldala

Bormio felé elhagyva a hegyet a Passo di Gavia-n találtuk magunkat.
 

 
Passo Gavia
 

 
 Lago Nero

Majd a Passo del Tonale egy része következett. Hogy még egy pár kanyart felfűzzünk erre a napi etapra a Passo delle Palade felé fordítottuk motorjaink kormányát.

Térkép

 
5.nap Pellegrino 299 km
A Karerpass-on kezdtünk és a Karersee tengerszemnél álltunk meg, ami a Dolomitokban talán a legszebb tó (volt). Sajnos nagyon kevés benne a víz és korántsem olyan gyönyörű mint évekkel korábban.
 

 

 
Karersee

A Passo San Pellegrino, a Passo Valles, Passo di Rolle következett. Majd az SP79-es út egy kanyargós, hegyi útja felé indultunk. A google hetekkel korábban jelezte, hogy ez az útszakasz zárva van. Egy vihar miatt a hegyoldal megcsúszott és az út egy része járhatatlan. Viszont előző nap azt mutatta már, hogy az útszakasz ismét járható, így megpróbáltuk mégis végig motorozni ezt az utat. Hát sajnos kiderült, hogy átvert minket (és még sok-sok motorost) a google, mégsem lehet végig menni a szerpentinen. Vissza kellett fordulnunk és egy nagyobb kerülővel folytatni utunkat. A Passo Manghen-en néha a tehenek között szlalomoztunk, majd a Passo di Lavaze után a szállás felé indultunk.
 

 

 
Passo Manghen

Térkép


6.nap Giau 295 km
A Bolzano-tól északra található Rittenpass-szal indítottuk a reggelt, majd a Passo Pinei-n folytattuk. A Passo Sella és a Passo Pordoi hágók már a tipikus dolomitok látványával kényeztetett minket. A Passo Campolongo-n megálltunk a Corvara feliratnál.
 

 
Majd a tavaly megismert Belvedere Bar-nál töltöttünk egy pár percet a csodás panorámában gyönyörködve.
 

 
 
Ezután a Passo Giau-t sem lehetett kihagyni, ami tavaly óta nem sokat veszített bájából.
 

 
 
 
A Passo Falzarego-t most teljes egészében abszolváltuk, hogy ismét a Passo Pordoi következzen, majd Canazei felé tértünk le, de csak azért, hogy a Karerpass-ról felmehessünk a Passo di Nigra-ra, amiről lefelé jövet 24%-ot csökken a magasság egy rövidebb szakaszon.

Térkép
 

7.nap Timmelsjoch 231 km
Az előző napok elég megterhelőnek bizonyultak, ezért rövidítettünk egy kicsit az e napi etapon. Így viszont belefért Európa legnagyobb és legmagasabban fekvő motormúzeumának meglátogatása a Timmelsjoch fizetőkapujánál. Amúgy is elmentünk volna a fizetőkapuig, de most volt lehetőségünk bejárni a múzeumot is, ami 2020-ban leégett, de hamar újjáépítették és a korábbinál több motort felvonultató kínálattal ismét várja az érdeklődőket. Szóval ezen a hágón kezdtük a napot, ahol rengeteg megállónál lehet pazar fényképeket készíteni és elveszni a táj szépségeiben.
 

 
Fent a hágócsúcson töltöttünk egy kevés időt, próbálva bejárni az ottani látnivalókat.
 

 

 
Timmelsjoch

Majd a túloldalon lemotoroztunk a fizetőkapuig, a múzeumig. Ha Olaszország irányából közelítjük meg a Timmelsjoch-ot és megállunk a fizetőkapu előtti parkolóban, akkor nem kell fizetni az út használatáért. Érdekesen találták ki ezt a rendszert, de mivel mi nem szerettünk volna tovább menni az úton, ezért nem kellett semmit sem fizetni érte.
 

 

Leparkoltunk, majd bejártuk a múzeumot. Hihetetlen repertoár fogadott minket, 350 motorkerékpár és autó, hószán, versenyautó tekinthető meg. Nem kevés időt el lehet tölteni itt.
 

 
 
 
 
Ilyen csodák parkoltak a múzeum előtt

Miután két órát nézelődtünk, visszamentünk a hegy túloldalára, majd a Passo di Monte Giovo-n találtuk magunkat. Utána a Passo di Pennes-en indultunk déli irányba a szállásunkra.

Térkép


8.nap Cornaiano-Grado 342 km

Ezt a napot sem szerettünk volna a legrövidebb úton letudni, ezért egy pár hágót felkerestünk ekkor is. Ismét a Karerpass-on indultunk el, mert az esett útba, de Canazei után megálltunk a Fedaia-gátnál, ami hatalmas víztömeget tart. Sajnos itt is elmondható, hogy a korábbinál sokkal kevesebb víz van benne. A gátra fel lehet hajtani és szép képeket készíteni.

 

 

Ezt követően Malga Ciapelához vezetett az utunk, ahol felkabinoztunk a Punta Rocca tetejére, ami a Marmolada hegycsoport egyik legmagasabb csúcsa. Két átszállással 3265 méterre repített fel minket a kabin.
 

 

 
 
Már a felfelé vezető út is gyönyörű kilátással nyűgözött le minket, de amit fentről láttunk azt sajnos egyetlen kép sem tudja visszaadni, ez a hely is tipikusan olyan, hogy élőben kell látni. Itt is a hatalmas távolságok amik meglepőek, Magyarországon sajnos sehol sem lehet ilyen távolságokat megtapasztalni. Hihetetlen volt a látvány ami elénk tárult!
 

 
 
 
 
 
 

Miután visszaereszkedtünk 1450 méterre, a Passo della Mauria hágón gurultunk egy kellemeset. Tolmezzo-nál délre fordultunk és lassan elhagyva a hegyeket leereszkedtünk a tenger szintjéig, Grado-ba tértünk vissza. Hosszú nap volt ez is, de a finom grillvacsora és a hideg sörök segítettek a lazításban.


Térkép


9.nap Grado

Nem terveztünk motorra ülni, tartottunk egy pihenőnapot mielőtt hazamegyünk. Sétahajókáztunk Barbana szigetére, pancsoltunk a tengerben, sétálgattunk a városban. Az esti nyüzsgő óvárosi résznek csodás hangulata van, jó volt kicsit csavarogni a vacsora után. Majd kellemesen elfáradva tértünk pihenőre.

 

 
 Grado óvárosa
 

 

 
 
Grado kikötője
 

 
A halászhajók
 

 
Van elég hely napozni
 

 
Barbana szigete

10.nap Grado-Érd 640 km
Az túra utolsó napjára túl sok extra dolgot nem terveztünk a hazajutáson kívül. Monfalcone-ban reggeliztünk egy istenit, megittuk a tökéletes olasz cappuccinoinkat, majd meglátogattuk Cividale del Friuli városát. Elsősorban a Ponte del Diavolo-t vagyis az Ördög-hidat jártuk körbe.
 

 
A tökéletes reggeli
 

 
Ponte del Diavolo
 

 

Ezután a legrövidebb úton az autópályákon hazafelé vettük az irányt.

Térkép

Összességében 3448 km-t tettem meg a 10 nap alatt rengeteg drága üzemanyagot motoroztam el. Az olaszoknál átlag 800-840 ft volt egy liter 95-ös. A szlovéneknél 40-50 forinttal olcsóbb, de persze minden kúton kicsit más és más az összeg.

Ilyen hosszú túrán még nem vettünk részt, nagyon fárasztó volt, talán túlságosan is. Utólag az a tanulság, hogy rövidebb napi etapokkal érdemes tervezni legközelebb. Ilyen mennyiségű kanyarnál és relatív lassú tempónál (a hegyekben szinte sohasem lehet 90-nel menni) nagyon lassan fogynak a kilométerek. Persze élvezetes volt és imádtuk, de a napi 300-340 km nagyon kivette az erőnket. Kevésbé tudtunk az élménynek motorozni és pár nap után nagyon elfáradtunk, csökkent a koncentrációnk és az élvezet. Kezdett nyűg lenni a motorozás. A napi 200-250 km bőven elég a Dolomitokba és ajánlott egy pihenőnapot is beiktatni a túra közepére. Persze előzetesen a tervezéskor, nagyon nehéz azt mondani egy-egy újabb szép helyre, hágóra, hogy kihagyjuk, mert ott vagyunk mellette, lehet soha nem megyünk arra a környékre, hát nézzük meg azt is! Csak hát valahol meg kell húzni a határt, ami nagyon nehéz, mert az íróasztal mögött könnyű azt mondani, hogy mi az a 340 km, simán letudjuk, mentünk annál már sokkal többet is, lazán lenyomjuk. Ami így is van, de amikor már a negyedik, ötödik ilyen nap van, akkor azért az megterhelő és elvesz az élvezetből. Mi így is egy-két kisebb rövidítéssel teljesítettük az eredeti etapokat, sőt belevettünk plusz helyet is, de máskor jobban figyelek én is ezekre a tervezéskor és rövidebb napokat rajzolok pihenőnap beiktatásával!

Az időjárással hatalmas szerencsénk volt. Végig gyönyörű szép időben motorozhattunk. Egy-két percig csepegett az eső talán kétszer-háromszor a túra során, de az esőruhák nem kerültek elő. Nem volt kánikula sem, a maximum talán 33 fok volt, de az is csak a nap végén, amikor már a szállás közelében jártunk. A hágókon sokszor hűvös volt, de plusz ruharétegekkel védekeztünk vagy csak kitartottunk addig, amíg lejutunk a hegy túloldalán. A legtöbb esetben 20-25 fok között alakult a hőmérséklet. Soha rosszabb időjárásunk motorozás közben ne legyen!

Olaszország északi része, amerre mi jártunk német nyelvterület. A szálláson, a boltokban, a benzinkutakon mindenhol ezen a nyelven szóltak hozzánk. Persze olaszul és angolul is beszélnek, de a német az alap. A szállásunk tulaja is így beszélt a lányával és a kutyáival is. A települések, hágók neve is két nyelven van kiírva, sok helyen a felíratok első sora német nyelven van. Nagyon meglepő volt számunkra, olyan érzésünk volt, mintha Ausztriában túráznánk!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése